Portre Fotoğrafta Kesim Noktaları

Fotoğrafın hangi alanında çalışırsak çalışalım hepimiz bir şekilde portre fotoğraf çekmeden edemiyoruz. Profesyonel bir uğraş olmasa bile evde çocuğumuzu, eşimizi, sevgilimizi ya da sokakta karakteristik bir yüzün portresini almadan duramıyoruz. Bu gayet normal bir durum. Portre fotoğraf insana yakın olmanın en önemli yollarından biri. İnsana, duygulara, ifadelere, bir gülüşün sıcaklığına ya da sert bir yüz ifadesine karşı koyamıyoruz. Tüm bunlar duygularımızla bağlantılı ve bu yolla iletişim kuruyoruz karşımızdaki insanlarla.

Buradan yola çıkarak siz okuyucularımıza bir portre yazı dizisi hazırlamak istedik. Yazının pratik uygulamalar içermesini ve mümkün olduğunca kısa, öz ve kafa karıştırmayan bir yazı dizisi olmasını istiyoruz. Bu yüzden bölümler halinde ve mümkün olduğunca laf kalabalığından uzak, işin özünü anlatan konulara değineceğiz. En temel konulardan başlayıp, “İfadenin gücü” gibi zor ve önemli başlıklara kadar yazacağız.

O zaman gelin sözü fazla uzatmadan ilk başlığımız olan “Portrede kesim noktaları” konusuna girelim. Bu yazıda kullanacağımız örnek fotoğrafları profesyonel modellerle yaptığımız fotoğraf çekimlerinden ayarladık. Diğer başlıklarımızda sokak portreleri ya da başka portre türlerinden de örnek fotoğraflar kullanacağız. Keyifli okumalar.

Portre Türleri ve Çeşitleri

Büst; Baş Çekimi:

Portre için ilk kesim türümüz “Büst; Baş çekimi”. Baş çekimi çenenin alt kısmında bir miktar boşluk bırakılarak, kulaklar kadrajın içinde yani kesilmeden başı çevreleyerek yapılır. Baş çekiminde dikkat edilecek en önemli konu çenenin kesinlikle kesilmemesi kuralıdır. Fakat başın üst kısmında saçlar veya alından bir miktar kesilerek başın üst kısmı kadraj dışına atılabilir.

Fujifilm Xt1 / 50-140 Hüseyin Aldırmaz

Omuz Çekimi:

Omuz çekimi, omzun alt kesiminden başlayıp başın üst kısmına kadar olan kısmın kadrajlandığı çekim türüdür diyebiliriz. Fotoğraflanacak kişinin göğüs üstünden itibaren tam olarak göründüğü kesimdir. Genel bir tanım olarak vesikalık fotoğraf olarak adlandırılabilir fakat tam olarak vesikalık formata uymaz çünkü başın üst kısmında saçlardan bir miktar kesme hâlâ yapılabilir; portrede ifadenin yakın plan alınarak öne çıkarılması için kullanılabilir.

Fujifilm Xt1 / 18-55 Hüseyin Aldırmaz

Göğüs Çekimi:

Göğsün alt kısmından başlayarak, başın üst kısmı da kadraja girecek şekilde yapılan çekim türüdür. Dikey kadrajda vesikalık formatına uygundur. Bu kesim noktasından itibaren artık yatay kadrajda uygulanmaya başlanılabilir. Göğüsün alt kısmından yapılan kesim üst tarafta başın üst kısmında bir alın kadar boşluk bırakarak çerçevelenir. Özellikle yatay çekimlerde bakış ve hareket yönü boşluğu konusuna da dikkat edilmesi gerekir.

Fujifilm Xt1 / 50-140 Hüseyin Aldırmaz

Bel Çekimi:

Göbeğin alt kısmından başlayıp baş üzerinde yine bir alın boşluk bırakılarak yapılan kadrajlama türüdür. Dikey ve yatay çekimlerin her ikisinde de modelin belli bir 1/3′ e yerleştirilmesi ve bakış-hareket yönünün açılması uygun olur. Portrenin 2/4’ünün kadraja alındığı çekim türü diyebiliriz. Alt kısımdaki kesim noktası kemer hizası olarak da düşünülebilir. Önemli olan, belin bir miktar üzerine çıkılması gerektiğinin unutulmamasıdır.

Fujifilm Xt1 / 18-55 Hüseyin Aldırmaz

Diz Çekimi:

Diz çekimi için iki farklı yaklaşım var. Diz kapağı üzerinden ve diz kapağı altından yapılan çekimler. Daha çok uygulanan metot dizin üzerinden başlayarak baş üzerinde yine bir alın kadar boşluk bırakılarak yapılan çerçevelemedir. Her iki kesim için de dikkat edilecek en önemli konu tam diz kapağı üzerinden kesilmemesi gerektiğidir. Eklem yerlerinden kesmeme kuralı diz kesimi için de geçerlidir. Diz kesiminde model dikey kadrajda yine belli bir oranda yerleştirilmelidir. Yatay kadrajda ise modelin solunda ve sağında çok fazla boşluk kalacağı için arka plan kontrolünün iyi yapılması ve modelin üzerinden dikkati alacak tüm öğeler özenle düzenlenmelidir veya kadraj dışına atılmalıdır.

Fujifilm Xt1 / 18-55 Hüseyin Aldırmaz

Bütün Boy Çekimi:

Bütün boy çekimi için modelin ayak altında ve baş üzerinde eşit miktarda boşluk bırakarak yapılan kadrajlama diyebiliriz. Ayak altı ve baş üzerindeki boşluğun, salt model çekiliyor, alt ve üst kısımda herhangi başka bir şey gösterilmek istenmiyorsa bir karış civarında olması yeterlidir. Tam boy çekimde bu alt üst boşluğun unutulmaması, baş ve ayaklardan kesinlikle kesilmemesi veya sıkıştırılmaması gerekir. Bütün boy çekimlerinde kadraj iyice genişlediği için fon çok daha fazla önem arz etmektedir. Unutmamak gerekir ki fotoğrafı yapan fondur. Dolayısıyla fonda gereksiz hiçbir ayrıntıya yer verilmemelidir. Yatay kadrajda bu durum çok daha önemli hal alır. Tam boy çekim için de bakış ve hareket yönü boşluğu dikkatle uygulanmalıdır.

Fujifilm Xt1 / 18-55 Hüseyin Aldırmaz

Bir sonraki yazıda görüşmek üzere. Fotoğrafla kalın..

©️Hüseyin Aldırmaz. Bütün yayın hakları saklıdır. Kaynak gösterilerek tanıtım için yapılacak kısa alıntılar dışında yazar ve fotoğrafçının yazılı izni olmaksızın hiçbir yolla çoğaltılamaz ve kullanılamaz.

Yazar: www.huseyinaldirmaz.com

Lütfen bu gönderiyi paylaşın, bilgi paylaştıkça çoğalır. Beni İnstagram'da takip etmeyi unutmayın. @huseyinaldirmaz