Sokak fotoğrafçılığı için öneriler köşemizin bu haftaki konusu ‘İnsan ve mekanı birlikte kullanın’. Keyifli okumalar.

İnsan Ve Mekanı Birlikte Kullanın

İnsan ve mekan ilişkisini farklı şekillerde ele almak mümkün. Mesleğini icra eden bir insanı çalıştığı mekan ile birlikte görüntülemek bir örnek olabilirken, Şehrin ikonu sayılabilecek bir mimari yapının önünde bir insan ile oluşturulmuş kompozisyonda insan ve mekan konusuna dahil edilebilir. Önemli olan anlatmak istediğiniz şey için uygun bir cümle kurabilmek. Fotoğraf eğitimlerimde sık karşılaştığım sorunlardan biri katılımcılardan çoğunun ikonikleşmiş bir yapıyı kimsenin çekmediği bir bakış noktasından çekme çabası. Böyle bir bakış noktası kaldı mı? Bu davranışın yanlış olduğunu düşündüğümü belirteyim.
Bunun yerine benim tavsiyem ve eğitimlerim, yapı önünde bir kompozisyon oluşturulması yönünde oluyor. Yani bu ikonik yapı fon olarak kullanılıp ön tarafta başka bir şey anlatmak en doğrusu. Ancak bu yolla farklı bir fotoğraf almak mümkün. Gelin bu konuyu örnek fotoğraflar üzerinden inceleyelim. 

İstanbul için konuşmak gerekirse sanırım en çok fotoğrafı çekilen yapılardan biri Kız Kulesidir. O kadar farklı açıdan çekilmiştir ki farklı bir bakış noktası bulmak neredeyse mümkün değildir. Fakat bu çekilen fotoğraflara baktığınızda göreceğiniz şey çoğunlukla birbirinin aynı ya da benzeri fotoğraflardır. Kız Kulesi kadrajı doldurmuş veya biraz geniş bir kadrajla uzun pozlama yapılmıştır. Peki bu fotoğraflar ne kadar orijinal ya da şöyle sormak gerekirse ne kadar size ait? 

Aşağıdaki fotoğrafı inceleyelim. Salacak sahilindeyiz tipi şeklinde yağan müthiş bir kar var, rüzgar kemiklerimize işliyor hava buz. Salacakta kayalıkların üzerinde bu havada balık tutmaya çalışan iki kişi görüyorum. Sorgusuz sualsiz çekmeye başlıyorum çünkü olabilecek en harika atmosferlerden birine sahibim. Önde iki balıkçı ve arkalarında tüm ihtişamıyla Kız Kulesi. Kar yağışının yoğunluğu İstanbul silüetini ortadan kaldırmış Kız Kulesi sanki sonsuzluğun ortasında duruyormuş gibi. Bu fotoğraf aslında iki balıkçının fotoğrafıyken bir anda aslında Bir Kız Kulesi fotoğrafı da oluveriyor. Yukarda bahsettiğim gibi ikonik yapının önünde bir kompozisyon oluşturmamıza rağmen Kule o kadar belirgin ki tüm dikkatleri üzerine alıveriyor. 

Hüseyin Aldırmaz Fujifilm Xpro2

Bir başka fotoğrafta yine İstanbul’un en çok çekilen yapılarından biri olan Süleymaniye camiine bakalım. Süleymaniye bulunduğu konum itibariyle görünürlüğü çok iyi olan bir mimari yapı. Yine bugüne kadar çekilmiş fotoğraflara baktığınızda birbirine benzer birçok fotoğraf görebilirsiniz. Ya salt yapıya odaklanılmış ya da yine karşı kıyıdan gün batımında uzun pozlama yapılmış fotoğraflar. 

Aşağıdaki fotoğrafı inceleyelim. Üsküdardayım ciddi bir yağmur ve soğuk var. Sabah saat 9 civarı ve fazlasıyla ıslandığım için inanılmaz üşüyorum, konforum tamamen ortadan kayboldu. İskeleden doğru bakış noktasını bulup Süleymaniye’ye baktığınızda aradaki mesafenin uzunluğundan dolayı cami minnacık görünüyor. Sonra sol tarafdaki ağacı fark ediyorum Süleymaniye’yi kadrajın sağına alıyorum ve ön tarafta bir insan öğesi bekliyorum. Yağmur ve soğuktan dolayı etrafta hiç kimse yok.

Hüseyin Aldırmaz Fujifilm Xpro2

Öğrencilerimden birinden rica ederek onu durmasını istediğim noktaya yönlendiriyorum. Mesafe o kadar uzak ki haberleşmek için ancak cep telefonu kullanabiliyorum. Uygun kompozisyon oluşunca birkaç kare fotoğraf alabiliyorum. Bu arada belirteyim bu fotoğrafı Fujinon 50-140mm lens ve 2x tele converter ile ancak çekebildim yani 420mm lik bir objektifle. Uzaklığı siz hesaplayın artık. Elimizdeki fotoğraf artık Süleymaniye ile ön planda oluşturulan bir kompozisyonun sayesinde farklı bir fotoğraf oluyor.

Yazar: www.huseyinaldirmaz.com

©️Hüseyin Aldırmaz. Bütün yayın hakları saklıdır. Kaynak gösterilerek tanıtım için yapılacak kısa alıntılar dışında yazar ve fotoğrafçının yazılı izni olmaksızın hiçbir yolla çoğaltılamaz ve kullanılamaz.

Beni İnstagram'da takip etmeyi unutmayın. @huseyinaldirmaz