Fotoğraf makinesi üzerinde kullandığım ayarlar

Biliyorsunuz, Fujiwalk bünyesinde yeni yeni yayınlar yapmaya çalışıyoruz. Bu bağlamda hangi konularda yazayım diye düşünürken bana en çok sorulan sorular hakkında yazmanın faydalı olacağına karar verdim. Sizler için çok sayıda başlık ayarladım. Haftada bir veya iki kere bunları sizlerle paylaşacağım. 

Gelelim bu haftaki başlığımıza. Bana gelen soruların neredeyse tamamı teknik üzerine oluyor. Sanırım en sık sorulan sorulardan birisi de makinede hangi ayarları kullandığım. 

O zaman gelin bu ayarlardan biraz bahsedeyim. 

Sokak fotoğrafçılığı denince tek bir türden bahsedemiyoruz, bu çok geniş bir kavram ve pek çok alt türü mevcut. Beni takip edenlerin bu soruyu sorarken neyi kastettiklerini bildiğim için kendi tarzım üzerinden biraz açıklamaya çalışayım. 

Ben sokakta fotoğraf makinesiyle boğuşmaktan hiç hoşlanmam, bu nedenle de Fujifilm kullanıyorum sanırım. Kullanımı o kadar basit ki tıpkı mekanik bir analog makine gibi. Çok büyük oranda diyafram öncelikli modda çalışıyorum. Genelde hareketli konular üzerinde çalışmadığım, durağan objeleri sık kullandığım için tercihim bu yönde. Ama duruma göre de enstantane öncelikli moda geçtiğim oluyor bunu da belirteyim. Hatta bazen tamamen manuel modda kullandığım bile oluyor. 

Fotoğraf tarzım düşünüldüğünde geniş bir alan derinliği tercih ediyorum, daha basit anlatmak gerekirse net bölgeyi mümkün olduğunca arttırıyorum. Bu da çoğunlukla f8 veya f11 gibi değerlerde çalışmam anlamına geliyor. Tabii bu ayarlar değişkenlik gösterebiliyor. Peki neden net bölgeyi arttırıyorum? Çünkü ön plandaki objemle fonu birbirine bağlamak istiyorum. Genelde ön plandaki esas konu ile arka plan bir şekilde birbiriyle bağlantılı oluyor. 

Diyafram öncelikli modda çalışırken enstantaneyi haliyle makine kendisi otomatik olarak ayarlıyor. Fakat burada bir şeyi kesinlikle göz ardı etmeyin arkadaşlar. Fotoğraf makineleri insan gibi düşünüp karar veremez. Poz ölçüm modunuzun ne olduğuna ve pozu nereden ölçtüğünüze göre makine ortalama bir değer verecektir. Risk de burada ortaya çıkar. Çünkü bazen ışığın az olduğu gölgeli bir alana girerseniz ve isonuz da mesela 200’de ise o zaman bir anda 1/15 in altında bir enstantane değeri atayabilir.
İşte göz ardı etmemeniz gereken yer tam da burası. Makine nasıl olsa enstantaneyi otomatik veriyor diye rahat davranmak yerine gözünüz hep enstantane değerinde olmalı. Olası bir yanlış ayarı düzeltebilmenizin ön koşulu bu. Aksi takdirde eve dönüp bilgisayarda fotoğraflarınıza baktığınızda, bu tip ışık ortamında çekilen fotoğrafların çoğunun bulanık olması ile yüzleşebilirsiniz.

Gelelim diğer bir ayara. İsoyu hangi ayarda kullanıyorum? Benim iki makinem var. Fujifilm Xpro3 ile çekim yaparken diyafram öncelikli modda ve ortamdaki mevcut ışık durumuna göre bir iso ayarını manuel olarak giriyorum. Yani diyafram ve iso bende enstantane makinede otomatik. Diğer makinem Fujifilm x100’de ise durum biraz farklı çünkü bu makineyi elektronik değil optik vizörde kullanıyorum. Bu yüzden de diyafram öncelikli modda ve isoyuda gündüz ya da akşam ışığına göre otomatikte bırakıyorum. Yani diyafram bende, enstantane ve iso makinede otomatik.

Tüm bu ayarları kullanırken pozlamayı nasıl düzelttiğimi merak eden arkadaşlar oluyor. Kullandığım makinelerde pozlama telafi çarkı hemen sağ baş parmağımın altında olduğu için çok rahat şekilde artı veya eksi pozlamaları yapabiliyorum. Sizlere tavsiyem kullanımı basit makineler edinmeniz yönünde olacak. Yani yukarıda bahsettiğim ayarların hepsinin makine üzerinde ve tek tuşla ulaşılabiliyor olması gerekli. Çok pahalı ve üzerinde bilmem kaç tane ayar olan bir cihaz daha iyi fotoğraf çekmenizi sağlamayacak.

Bu arada benim fotoğraflarımı takip eden arkadaşlar genelde yüksek kontrast kullandığımı bilir, size bir tavsiye; Pozlama telafisini her zaman eksi 1 ile eksi 2 arasında bir değerde tutuyorum ki siyahlar daha siyah olsun.

Bugünlük bu kadar arkadaşlar bir sonraki yazıda görüşmek üzere. Sağlıkla kalın.

©️Hüseyin Aldırmaz. Bütün yayın hakları saklıdır. Kaynak gösterilerek tanıtım için yapılacak kısa alıntılar dışında yazar ve fotoğrafçının yazılı izni olmaksızın hiçbir yolla çoğaltılamaz ve kullanılamaz.

Yazar: www.huseyinaldirmaz.com

Beni İnstagram'da takip etmeyi unutmayın. @huseyinaldirmaz